I Sverige pratar vi mer och mer om hållbarhet och medvetna val när det gäller vad vi äter.
Allt fler minskar sin köttkonsumtion till förmån för det gröna köket.
– Svenskarna eftersträvar färre men finare råvaror. Det handlar om att göra kloka val och där vill vi hjälpa till, säger Thomas Lüttgenau, vd för PAUL och THOM.
Vilken smak vill du testa?
Mango & Chili
Black Garlic
Italy
Garlic & Parmesan
Arizona
Roasted Peppers
Ekologiska fotavtryck, hållbarhet och mer hälsosamt. Det är bara tre av ledorden som speglar svenskarnas syn på mat i dag. Många eftersträvar att äta mer hållbar mat och samtidigt minska sina avtryck på vår planet. Samtidigt vill de att maten som de stoppar i sig ska vara hälsosam, säker och smaka mer.
”Ifrågasätta sina val”
Av hälsoskäl rekommenderar Livsmedelsverket att vi i Sverige ska begränsa intaget av rött kött – det vill säga kött från nöt, gris, lamm och vilt – till max 500 gram i veckan.
– Det är vår plikt i branschen att lära kunder ifrågasätta sina val och sina köp. Om en produkt eller vara är billig så beror det på något. I dag har många i Sverige har kommit till insikten att de hellre köper en liten bra bit kött som man vet är bra framtagen, än en stor bit kött som man inte vet något om, säger Thomas Lüttgenau, vd för PAUL och THOM.
Fler flexitarianer
Det handlar alltså om att göra kloka val. Och på tal om val så säger en undersökning som Ipsos gjort i oktober 2019 bland 1 000 respondenter i Skandinavien att allt fler svenskar väljer att äta vegetariskt, majoriteten äter faktiskt minst en middag i veckan utan kött eller fisk.
Där framgår dessutom att var tredje svensk äter mindre kött för klimatets skull.
Med andra ord är svenskar mer flexitarianer än vad de själva vet. En flexitarian har som mål att äta mer vegetariskt, men äter fortfarande kött, fågel, fisk eller skaldjur. Det är ett första steg mot att äta en mer vegetarisk kost.
Kolla – så här länge ska du ha grönsakerna i ugnen
Morot
Potatis
Svamp
Paprika
Broccoli
80 % äter vegetariskt
Enligt Matrapporten, som årligen genomförs i Sverige på uppdrag av Food & Friends, är det tydligt att vi går mot att äta mer grön kost.
Årets rapport visar att 67 procent av kvinnorna och 48 procent av männen uppger att de äter vegetariskt minst en dag i veckan. Men det handlar naturligtvis om en generationsfråga – de unga går i bräschen när det gäller en mer återhållsam köttkonsumtion.
– Det märks så tydligt att unga är mer mottagliga för det vegetariska. Vi gjorde själva en undersökning* som verkligen stödde det. 80 procent av de som svarade i åldern 18-27 åt vegetariskt flera gånger i månaden, säger Åsa Anvelius, marknadschef på PAUL och THOM.
Vegonade – matmagi
I undersökningen, gjord via appen Flaire* visas även att 37 procent av de som svarat efterfrågar roligare smaksättningar till det vegetariska köket och lika många (38%) efterfrågar mer inspiration till den gröna maten.
Och nu finns det en lösning på dessa två – och många fler – problem.
Nya Vegonade är matmagi för det gröna köket, det handlar om en smaksättare som är enkel, hållbar, klimatsmart och hälsosam.
– Vi vill göra det goda enkelt, säger Thomas Lüttgenau, vd och ägare av PAUL och THOM.
– Vi har arbetat med Vegonade i något år och nu lanseras det. Det är en produkt som vi är väldigt stolta över.
Tidsbesparande
En påse med Vegonade – det finns i sex olika varianter – räcker till 1,5 kilo grönsaker eller rotfrukter och hemligheten är äkta kryddor och en högkvalitativ och certifierad rapsolja.
Det är också ett clean label, produkterna är allergenfria, lakto-ovo-vegetarisk, har få tillsatser och inga konstgjorda smaksättare.
Det är bara att hacka och smaksätta med Vegonade sedan gör ugnen jobbet. Enkelt, snabbt och supergott.
Och perfekt i en tid där människor känner att de inte har så mycket tid men ändå eftersträvar god kvalitet och god smak. Och ett lätt och spännande sätt att få barn att äta mer grönsaker.
Naturligtvis kan du smaksätta annat än grönsaker med Vegonade – det är bara fantasin som sätter stopp för vad du kan använda smaksättaren till.
– Det är ju råvaran som styr – Vegonade tar sedan allt till nya höjder, avslutar Thomas Lüttgenau, vd och ägare av PAUL och THOM.